Pages

Sunday, October 10, 2010

Borak-borak Engine Management untuk Keicar korang ..



Ramai dah menitik beratkan pasal engine management nih, zaman dulu boleh kira berapa kerat jek yang nak pakai ... cukup sekadar set minyak rich pastu upboost kaw2 , akhirnya terburai ler engine. Zaman dah berubah , masing2 dah sedar akan kepentingan bende ni , ramai dah start beli paling bodoh pon SAFC 1 ... yang paling gempak Haltech Platinum huhu.

Memandangkan skang nih dah ramai berlumba pakai ..ada gak persoalan pasal SAFC 1 , SAFC 2 & E-MANAGE ...aku saje nak citer skit nih sebab ketiga2 bende nih memang dalam bajet geng2 yg berpendapatan sederhana..if ada nak tambah or nak btulkan sila reply , kita disini nak belajar sama2 bukan aku nak jadi lecturer nak ajar org ..aku pon bukan terer sangat.

Ok , berbalik kepada cerita tadi , ape yg aku dapat beza kan memandangkan aku pon pengguna E-manage nih aku nak listkan ape perbezaan antara ketiga2 bende nih.

SAFC 1 - Bleh set minyak ( Point set minyak sape tau reply sini) , Ignition takleh set
SAFC 2 - Bleh set minyak tapi point banyak dari SAFC 1( Point set minyak sape tau reply sini) , Ignition takleh set
E-Manage - Bleh set minyak tapi point banyak dari SAFC 1 & 2( Point set minyak sape tau reply sini) , Ignition boleh set if pakai Race Fuel lagi best banyak bleh adjust...

Kos DYNO tuning lak :-
SAFC 1 & 2 - Max pon RM200
E-Manage - Min RM300

Dari apa yang kita dapat tgk ...if sekiranya tak mampu pakai E-Manage ..try ler cari atleast SAFC 2 ...tak rugi kalo pakai pon...nanti if poket kering leh jual gak .

So tepuk dada tanye selera ..mane satu nak pakai & ikut kemampuan ler ,,, kang ada plak kete tersadai takde duit nak tune...

ps- Next kita cerita pasal Stand Alone Engine Management lak (Haltech , Microtech etc)

Keicar4Life
Fitri